11 Aug 2012

#1 KKSM



"Fi kau tengok mamat tu pehh kemain smart segak bergaya siot", puji Ain sambil mata terus menikmati wajah anugerah dari Maha Esa. "Ah kau ni In pantang tengok mamat handsome sikit mata tu kalau boleh nak terkeluar, agak-agaklah makcik oiii malu ke orang yang nengoknya hang tu dah lah anak dara, tak sopan tahu?", tanpa mempedulikan akan kewujudan lelaki yang dikatakan handsome aku terus mengatur langkah untuk ke dewan kuliah. Ain terus membontoti aku setelah rezeki matanya hilang dari pandangan.

"Ala Fi mamat tu memang handsome lah, first time aku nampak sejak kita masuk ni nak kata sama batch dengan kita waktu orientasi tu tak nampaklah pulak, kau kan tahu mata aku ni pakar dalam mencari wajah wajah yang bak kata orang sejuk mata memandang. Mungkin dia senior kita kut". "Mungkin", jawab aku sepatah. "Kau rasa dia ambil course apa ek?". "Entahlah Ain, aku ni bukan dah dua tiga tahunstudy sini, baru seminggu. Lagipun kau nampak kat dahi ni ada tertulis kaunter pertanyan ke?", sebenarnya aku malas melayan persoalan yang tak berapa cerdik, selama enam tahun dia mengenali aku tentu dia tahu segala hal perkembangan berkaitan manusia aku bukanlah sumber terbaik yang boleh di gunakan. "Fiiiii..... marah pulak. Aku tanya jelah. Kau ni..",rajuk Ain. "Bukan aku marah tapi yelah kau tanya kat salah tempat, kau kan tahu aku macam mana? Sedangkan classmate kita pun aku tak kenal ini kan orang luar, dah lah lupa jelah mamat tu nanti bila kau nampak mamat handsome yang lain mulalah lupa ke mamat yang tadi", selama aku mengenali Ain aku terlalu masak dengan perangainya yang cepat jatuh suka bila melihat lelaki yang perwatakkan menarik. Namun sampai sekarang hatinya belum terbuka untuk bercinta. Prinsipnya mudah, 'suka boleh jadi duka, tapi cinta aku akan kekal hingga hujung nyawa'. Entah kenapa dia berprinsip macam tu pun aku malas nak bertanya.

"Tapi Fi aku rasa lain macam lah masa pandang dia, aku rasa aku dah terkena cinta pandang pertama!", terhenti langkah aku. "Kau ni In stop mengarut boleh tak? Suka dengan cinta pun kau tak boleh nak bezakan?". "Aku serius ni Fi, aku rasa aku dah tangkap cintan ngan mamat tu, kau tengok lah suatu hari nanti aku akan jadikan dia balak aku. Kau tengoklah nanti", dengan pernah keazaman dia berkata. "Engkau ni Ain kadang-kadang menakutkan jugak", perbualan kami berhenti setelah memasuki dewan kuliah.



*******************************



Tapi siapa sangka perbualan yang di anggap gurauan semata-mata memberi perubahan ketara dalam hidup kami berdua.


No comments:

Post a Comment